Digital Empati
Geir Balsnes, Styreleder i NExTdigital
AI-agenter krever digital empati for å lykkes
AI-Agenter er på vei inn i livet vårt, både på jobb og i privatlivet! Er vi klar for denne muligheten og utfordringene som de bringer med seg?
skrevet av Geir Balsnes, Styreleder i NExTdigital
En AI-agent (kunstig intelligens-agent) er et system som kan ta beslutninger og utføre handlinger for å oppnå spesifikke mål. En AI-agent kan sanse omgivelsene, analysere informasjon, planlegge og handle basert på sine mål og regler. Agentene betegnes som nye digitale medarbeidere og mange programvareleverandører har allerede begynt å levere AI-agenter som en del av sine løsninger. Vi bruker dem allerede i biler, til aksjehandel, anbefalingssystemer og så videre. Og etter hvert blir det aktuelt med mer avanserte assistenter.
Samhandling mellom mennesker er en utfordring i alle virksomheter og i samfunnet generelt. Dersom vi skal utnytte mulighetene som AI-agentene gir oss så må vi også lære oss samhandling der de digitale assistentene inngår i samhandlingen like naturlig som mellom oss mennesker alene.
Digital empati blir avgjørende!
Uten digital empati vil det gå galt med mange digitale løsninger i årene som kommer! Menneskeheten er bygd på samarbeid, forståelse og mulighetens kunst. Med empati forstår vi hverandre og kan forestille oss hvordan den/de andre føler og opplever situasjoner og vi kan bevisst justere våre handlinger deretter.
Pr. definisjon er empati evnen til å oppdage og erkjenne andres følelser og tanker.
Emosjonelt handler det om å se andres følelser, som for eksempel redsel, sorg, tristhet, glede og andre følelsesmessige tilstander. Kognitivt handler det om å kunne sette seg inn i den andres opplevelse av en situasjon.
Hvor ofte har vi vel ikke hørt uttalelser som «Han/hun er ufølsom og mangler totalt empati». Mangel på empati kan gi store utfordringer i en familie, mellom venner og i organisasjoner, for ikke å si hele samfunnet.
Den naturlige menneskelige empati vil komme til kort og vi må lære oss digital empati for å sikre at samhandling og kultur fortsatt blir så menneskelig som mulig.
Hva skjer så når våre digitale venner; roboter, digitale AI-agenter og lignende digitale medarbeidere skal arbeide sammen med oss? Den naturlige menneskelige empati vil komme til kort og vi må lære oss digital empati for å sikre at samhandling og kultur fortsatt blir så menneskelig som mulig.
Kalde, digitale medarbeidere har i utgangspunktet ingen empati. De har heller ikke automatisk innebygd samfunnets etikk og øvrige spilleregler. Dette må, så langt det er mulig, bli en del av treningen av AI-modellene som er grunnlaget for de digitale agentene.
Samhandling
Digital empati gjelder også andre veien. Vi mennesker, som skal samhandle med robotene og Ai-agentene, må lære oss å forstå de digitale medarbeidernes «følelser», hvordan de oppfører seg og reagerer i alle situasjoner. Vi kan ikke forvente den samme reaksjonen som fra et annet menneske i samme rolle.
Tidligere var det snakk om mennesker, teknologi og prosesser. Fremover må vi legge til de digitale aktørene som likeverdige partnere i det moderne samfunn. De er allerede til stede og vi vil få flere. Digital empati blir avgjørende. Merk deg begrepet og sett deg inn i utfordringene! AI-agentene er kommet for å bli!
Digital empati i NExTdigital
I NExTdigital ser vi digital empati som en avgjørende faktor for innovasjon og psykologisk trygghet i møte med teknologi. Som nettverk ønsker vi å øke fokuset på forståelse av hvordan digital empati kan styrke samhandling mellom mennesker og AI, og hvordan dette kan påvirker arbeidskultur og verdiskaping. Gjennom kunnskapsdeling og samarbeid hjelper vi virksomheter med å navigere i dette landskapet, slik at AI og digitale assistenter kan integreres på en måte som fremmer tillit, kreativitet og bedre beslutninger. Ved å sette digital empati på agendaen, tror vi at vi kan bidra til at teknologien utvikles og tas i bruk på en ansvarlig og menneskesentrert måte.