Vi etablerer (mellom)lederprogram - samarbeidsprosjekt med iKuben

Med økt fokus på rekruttering har flere av våre medlemsbedrifter fått nye ledere. Derfor er NExTdigital og iKuben, i samarbeid med våre medlemsbedrifter, i gang med å utvikle et nytt utviklingsprogram spesielt tilpasset ledere.

Programmet starter høsten 2024, og fokuserer på å gjøre overgangen fra teori til praksis så smidig som mulig, med fire hovedtemaer:

- Lederrollen

- Kultur

- Endring

- 2025 – de nye arbeidstakerne

Lederrollen byr på mange utfordringer og krever bred kompetanse og bevissthet. Programmet vil derfor dekke viktige områder som teamutvikling, prestasjonskultur, konflikt- og personalhåndtering, kommunikasjon og psykologisk trygghet.

Gjennomføring

Tid er en verdifull ressurs, spesielt for ledere. Derfor er vi opptatt av at deltakerne skal ha tid til å fordøye og implementere det de lærer mellom samlingene. Programmet går over åtte måneder, med samlinger med jevne mellomrom. For å sikre at alle har et felles utgangspunkt, vil deltakerne få tilgang til podcaster før hver samling.

I utviklingen av programmet samarbeider vi med to av våre medlemsbedrifter, som gir viktige innspill til innholdet. Første gjennomføring av programmet vil inkludere fire virksomheter.

For å dokumentere effekten av programmet, vil det bli gjennomført målinger både før og etter programmet.

Innholdsleverandører og fasilitering

NExTdigital og iKuben samarbeider med ledende fagmiljøer innen relevante områder, som vil bidra til programmet. Samlingene vil bli fasilitert av NExTdigital og iKubens daglig ledere.

Fordeler sammenlignet med bedriftsinterne programmer

Programmet gjennomføres som alltid på tvers av medlemmene våre, noe som gir deltakerne økt utbytte gjennom deling av erfaringer og perspektiver på tvers av virksomheter. Deltakerne vil styrke sitt nettverk og få nye innsikter sammenlignet med bedriftsinterne løsninger.

Kompetanseprogrammet består av fire samlinger, hvorav tre gjennomføres hos medlemsbedriftene. Dette gir deltakerne en mulighet til å bli bedre kjent med flere bedrifter i regionen.

Fyller et viktig kompetansebehov

Daglig (g)leder i NExTdigital fremhever at flere av medlemmene våre har ønsket seg et mer kompakt lederutviklingsopplegg, i tillegg til deltakelse i de ulike forumene.

– Med dette programmet fyller vi et hull i vår kompetansematrise, sier Konrad Lillevevang, daglig leder i iKuben. Vi har allerede tilbud som retter seg mot ulike nivåer i organisasjonene, men nå kan vi også tilby kompetanseutvikling spesielt tilpasset ledere.

Virksomheter som ønsker å delta eller som er nysgjerrige på innholdet, kan ta kontakt på telefon 97185531 eller sende en e-post til kine@nextdigital.no.

Oppsummering

● Målgruppe: Ledere, med og uten ledererfaring

● 4-6 medlemsbedrifter fra NExTdigital/iKuben

● 3-6 deltakere fra hver bedrift, totalt 15-20 deltakere

● Antall samlinger: 4

○ 3 samlinger over to dager + 1 heldagssamling

● Lokasjon: Primært medlemsbedriftene

● Innhold (gjelder alle samlinger):

○ Faglig input

○ Impulsforedrag fra lokale næringslivsledere

○ Diskusjoner

○ Deling av egne erfaringer og perspektiver

○ Caseoppgaver med presentasjoner

○ Trening og praktiske øvelser

● Krav til forberedelser: Ja, deltakerne forventes å ha noen felles referansepunkter gjennom podcaster og oppgaver mellom samlingene

● Målbare effekter: Ja, det oppfordres til å gjennomføre målinger både før og etter programmet for å måle effekten

Programmet gir ikke studiepoeng.
Oppstart slutten av september

Forrige
Forrige

Bli med oss på prøveforelesning for PhD-forsvar!

Neste
Neste

Innovasjonsledelse i etablerte virksomheter: emnestudie med NHH